Sürekli iyileştirme kültürü için ‘Sıfır kaza – sıfır arıza – sıfır hata’ yaklaşımını benimseyen TAYSAD, tesis bakımlarının arıza anında değil, düzenli yapılması ve sorunları önlemeye yönelik çalışılması üzerinde durdu.
Sanayi tesislerinde malzeme kalitesinden üretimde kullanılan yağ cinsine ve aşırı yüklenmeye kadar birçok nedenle üretim durabiliyor. Bu gibi sorunlar ülke ekonomilerine büyük maddi kayıplar verirken, firmaların üretim ve kalite problemi yaşamalarına, dolayısıyla zamanında teslim edilemeyen ürünler nedeniyle güven kaybına uğramalarına sebep olabiliyor. Sanayinin bu sorununu gören Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD), üyeleri arasında ‘Bakım çalışma grubu’ kurulması için çalışmalara başladı.
‘Üretim Sürekliliğinin İhmal Edilen Faktörü: Bakım’ başlığı altında konferans düzenleyen TAYSAD, üyelerinin olası sorunları ve maliyetlerini minimuma indirmeleri için düzenli ve profesyonel tesis bakımının önemini masaya yatırdı. Sürekli iyileştirme kültürü için ‘Sıfır kaza – sıfır arıza – sıfır hata’ yaklaşımını benimseyen TAYSAD, tesis bakımlarının arıza anında değil, planlı bir şekilde, profesyonel ekiplerce yapılmasını ve sorunları önlemeye yönelik çalışılması üzerinde durdu. TAYSAD, bakım çalışmalarının önemli bir katkısının, enerji verimliliği sağlanmasında görülebileceğine de dikkat çekti.
‘Kendimize fazla güveniyoruz’
Konferansta, Türk firmalarının geçmiş yıllarda üretime, kaliteye, ihracata ciddi kaynaklar ayırdığını; şimdilerde ise Ar-Ge’ye yatırım yaptığını hatırlatan TAYSAD Başkanvekili Alper Kanca, “Tedarik zinciri dediğimiz sistem binlerce dişliden oluşuyor. Herkesin işini zamanında yapacağı varsayılıyor. Eskiden haftalar sonrasına sevkiyat tarihi verilirken, şimdi gündelik hatta saatlik teslimatlar oluyor. Hız inanılmaz arttı. Hızlı balıkların önem kazandığı bu dönemde olası bir arıza sebebi ile bir kaç saat duran bir makine büyük sıkıntılar yaratabilir. Hiç bir müşterinin beklemeye tahammülü yok. Bazı firmalar tezgâhlarında oluşacak arıza sebebiyle ikinci bir tezgâh yatırımı yapıyor ve yedekleme ile riskini azaltıyor. Başka bir ifade ile bakım konusundaki yanlışlarını ilave finansman ayırarak kapatmaya çalışıyorlar. Tabii ki bu da maliyetleri artırıyor. Makinelerimizi, tesislerimizi yeterince yüksek kapasite ile kullanamıyoruz. Milyarlarca euro ya da dolar ödeyerek ithal ettiğimiz makinelerden yeterince verim alamıyoruz. Başka bir önemli konu ise, enerji israfı. İşletmelerimizde hala enerji verimliliği düşük seviyede. Bunda bazen eski araç-gereç, makine kullanımı önemli oluyor; bazen ise kullanıcıların yeterince bilinçli olmaması. Bakım ve Yardımcı İşletmeler yöneticilerinin eski alışkanlıklarından kurtulmaları, gittikçe daha pahalı hala gelen "kaynakları" daha verimli kullanmaya yönelik çalışmaları yapması gerekiyor. Tüm bu sorunları tartışmak, çözüm aramak için bakım çalışma grubu kuralım, üyeler arası fabrika ziyaretleri organize edelim, bakım kıyaslama çalışması yapalım, tedarikçi havuzu oluşturalım” diyerek olası sorunları sektör olarak birlikte giderme yollarının aranmasını istedi.
Tesisin durmasının önüne geçilmeli
TAYSAD üyelerine ‘Sıfır arızaya ulaşmak’ hedefinin altını çizen Solving Efeso Başkan Yardımcısı Virginio Peluzzi, “Sorun anında, tesis ne kadar üretimi durdurabilir. Bu planlanamıyor. Bu anda oluşacak maliyetler var. Duruşun süresine odaklanmak yerine, duruşun önüne geçmeye ve duruş adedini minimuma indirmeye odaklanmalıyız. Bunu gerçekleştirdiğimizde başarılı oluruz. Sanayi tesislerinin durmasının önüne geçmek için de planlı bakım tercih edilmelidir” diye konuştu.
Konferansta, tesislerde meydana gelen üretim durmalarında meydana gelen zararın yapılan bakım - onarımın işçilik ve enerji maliyetlerinin yüzde 35’i kadar olabileceğine dikkat çekildi. Oysa düzenli bakımların yapılması halinde bu maliyetin minimuma ineceği ve üretimde, kalitede, ürünü zamanında teslimde sıkıntılar yaşanmayacağı, dolayısıyla da firmaya güven unsurunun sarsılmayacağı üzerinde duruldu.
Konferansta ayrıca Grupas Gelişim TPM Akademi’den Erol Özden ile Selami Güven Antal, Assan Alüminyum Teknik Müdürü İsmail Kartal, Demisaş Genel Müdürü Hakan Yaşar da TAYSAD üyelerine bakım ile ilgili çalışmalarını ve sağladıkları maliyet avantajlarını anlattı.